Service
Nieuwsbrief

Algemeen


Een accu is een accu??

Een goede accu is het hart van het systeem en wordt bepaald door het doel van de accu: starten of een "verbruiker". Een goede accu is per set verschillend aangezien iedereen zijn eigen vaareisen stelt: een karpervisser zal geen uren achtereen de motor gebruiken, en kan derhalve met een kleinere accu uit de voeten dan een verticaalvisser op stromend water. Echter is het wel belangrijk dat het semi-tractie accu's zijn!

De belangrijkste verschillen zijn niet zichtbaar, maar constructief:

Semi-tractie:
Start:
dikke platen, langere tijd gelijkmatig vermogen beschikbaar
veel dunne platen voor een groot oppervlak. korte tijd veel vermogen beschikbaar
deep cycle bestendig ( 50%)
beperkt bestand tegen diep cycleren (diep ontladen)

Behalve dat een semitractie-accu er vaak anders uitziet, zijn de gebruikte materialen anders. Omdat vooral de capaciteit van belang is, in tegenstelling tot een startaccu, heeft een "recreatieaccu" de inbouw van een semi tractie accu waardoor deze beter bestand is tegen diep ontladen (max 50%). Een elektromotor zal beslist werken op een startaccu, echter zult u na een zeer korte tijd moeten gaan roeien, aangezien de accu niet bestand is tegen diep ontladen. Hierdoor zal de accu na zeer korte tijd onherstelbaar beschadigd worden en dus niet meer bruikbaar zijn.

Capaciteit

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampère - uur (Ah), hetgeen vertaald kan worden door hoe lang een bepaalde accu met een ingestelde stroom ontladen kan worden (Ampère x uur).
Omdat een accu nooit voor 100% leeg kan zijn, kan ook nooit over de gehele capaciteit van de accu worden beschikt.

Dit maak ik duidelijk in onderstaand voorbeeld:

Semi-tractie accu's gaan het langst mee wanneer de ontlading niet dieper dan 50% is. Stel de motor gebruikt 10A en je wilt 4 uur varen, 10A x 4h = 40Ah verbruik dus min. 80Ah is dan de aanbevolen accu.

Over het algemeen worden voor elektromotoren accu's van rond de 110 ah gebruikt. Deze zullen over het algemeen voldoende zijn voor een hele dag vissen, afhankelijk van het type motor dat u gebruikt en hoe u omgaat met de gashendel uiteraard.

Corrosie

Corrosie is de geleidelijke omzetting van lood (Pb) van de positieve elektrodes, zoals roosterlood en celverbinders, tot looddioxide. Als gevolg van deze omzetting neemt de geleiding en mechanische sterkte van de roosters geleidelijk af totdat de platen onder het eigen gewicht uit elkaar vallen. Dit is een normale "einde levensduur". Het proces kan echter versneld worden door het structureel overladen van de accu.

Dit kan zijn:
te hoge laadspanning t.o.v. de ontlaaddiepte
te hoge laadspanning voor de omgevingstemperatuur
te vaak laden (elke dag een lichte inzet)
te hoge laadfactor
te hoge druppelspanning

Cycly

Bij accu's wordt van cycleren gesproken als deze ontladen en vervolgens weer geladen worden.

Diepontladen

Diepontladen is het ontladen van een accu tot op- of voorbij de geadviseerde ontlaaddiepte. De geadviseerde ontlaaddiepte is afhankelijk van de constructie van de accu: een startaccu is gemaakt voor het kortstondig leveren van hoge (start)stromen en niet voor cycleren. De geadviseerde ontlaaddiepte is 20%. Een semi tractieaccu is speciaal voor diepontladen ontworpen, gebouwd met speciale separatoren, dikke platen, glasmat etc. De geadviseerde ontlaaddiepte is 50%. dit betekent dat altijd een veiligheidsvoorraad van 50% capaciteit voorhanden is. Wordt van deze reserve gebruik gemaakt dan heeft dit een negatieve invloed op de levensduur (aantal cycli).